Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2012

Το εμπάργκο στο Ιράν απειλεί την Ελλάδα με ελλείψεις στο πετρέλαιο

...σχολιάστε
Η Ελλάδα εισάγει το 40% του πετρελαίου από το Ιράν και μάλιστα με μεγάλη έκπτωση. (81$ το βαρέλι, έναντι 114$ που είναι η τιμή αγοράς). Η επιβολή εμπάργκο στο Ιραν, ακόμα και αν η Ελλάδα πετύχει να πάρει μια χρονική παράταση έξι μηνών ή στην καλύτερη περίπτωση, ενός έτους, στην επιβολή του εμπάργο, μοιραία θα αντιμετωπίσουμε τεράστια προβλήματα, δεδομένου ότι οι περισσότερες χώρες αρνούνται να μας προμηθεύσουν με πετρέλαιο επειδή φοβούνται την πιθανότητα μιας ελληνικής χρεοκοπείας. 


Επιχειρήσεις της ΕΕ ανανεώνουν τις συμφωνίες πετρελαίου με το Ιράν για να κερδίσουν αναστολή στην επιβολή κυρώσεων

Ιταλικές, Ισπανικές και ελληνικές επιχειρήσεις έχουν επεκτείνει περισσότερο τις συμφωνίες για τον εφοδιασμό τους με πετρέλαιο από το Ιράν για το 2012, έτσι ώστε το μεγαλύτερο μέρος των κρατών της  Ευρωπαϊκής Ένωσης που προμηθεύονται  πετρέλειο από την Τεχεράνης είναι πιθανό να εξαιρεθούν από τις κυρώσεις τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα αγοράζουν περίπου 500.000 βαρέλια ανά ημέρα έξω από τις εισαγωγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης του ιρανικού πετρελαίου που είναι περίπου 600.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.
Διπλωματικές πηγές δήλωσαν στο Reuters ότι οι τρεις χώρες, που είναι και οι τρεις περισσότερο ευάλωτες οικονομίες της ΕΕ, πιέζουν για μια περίοδο χάριτος έως 12 μήνες με το επιχείρημα ότι μια άμεση μετάβαση στην αγορά πετρελαίου από άλλους παραγωγούς μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά δαπανηρή και επώδυνη για αυτούς.
Μερικοί διπλωμάτες είπαν ότι όταν υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ συναντηθούν στις 23 Ιανουαρίου για να αποφασίσουν σχετικά με τις κυρώσεις, πιθανότατα θα συμφωνήσουν σε μια συμβιβαστική λύση των έξι μηνών για την περίοδο χάριτος, και όχι περισσότερο.
Μόνο σε υπάρχουσες συμφωνίες  θα χορηγείται αυτή η περίοδος.
Οι ευρωπαϊκοί φορείς θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να συνεχίσουν να λαμβάνουν τις αποζημιώσεις σε πετρέλαιο για τα χρέη που οφείλονται από τις ιρανικές επιχειρήσεις. Σε αυτά περιλαμβάνονται η Eni (ENI.MI) και Statoil της Νορβηγίας (STL.OL), στους οποίους η Τεχεράνη οφείλει 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 0.500.000.000 δολαρίων, αντίστοιχα, και πληρώνει σε πετρέλαιο και αέριο πετρελαίου (LPG).
«Αναμένουμε μια αργή και σταδιακή εφαρμογή μέχρι να εφαρμοστεί πλήρες εμπάργκο", δήλωσε ο Mike Wittner από την Societe Generale. «Η Ευρώπη έχει τις ίδιες ανησυχίες για την εύθραυστη οικονομία της και μια ραγδαία αύξηση των τιμών του πετρελαίου, όπως οι ΗΠΑ, και πιθανώς ακόμη περισσότερο."

Η αντιπαράθεση του Ιράν με τη Δύση για το πυρηνικό του πρόγραμμα έχει περιπλέξει τις εξαγωγές πετρελαίου της Τεχεράνης και, συχνά, ζητά να πουλήσει αργό με μεγάλες εκπτώσεις, σε μια προσπάθεια να γίνει ελκυστικό το ιρανικό πετρέλαιο στα Ευρωπαϊκά εργοστάσια ραφιναρίσματος.

Η ΕΕ κινείται προς την επιβολή κυρώσεων σε μια εποχή που οι Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία έχει απαγορεύσει τις ιρανικές εισαγωγές πετρελαίου από το 1979, επιδιώκει να προσθέσει την κεντρική τράπεζα του Ιράν στον κατάλογο των κυρώσεων - ένα μέτρο που θα καταστήσει ακόμα πιο δύσκολο το εμπόριο πετρελαίου με την Τεχεράνη , σύμφωνα με τους εμπόρους.
Αλλά ακόμη και ένα πλήρες ευρωπαϊκό εμπάργκο πετρελαίου δεν μπορεί να αποδυναμώσει σοβαρά το Ιράν, το οποίο «σπάει» τις τιμές πετρελαίου μόλις $ 81 ανά βαρέλι, σε αντίθεση με το επίπεδο της αγοράς της Πέμπτης που ήταν $ 114
"Εάν το Ιράν δεν είναι σε θέση να στείλει σε άλλους πελάτες του το πετρέλαιο που δεν ,μπορέσει μα πουλήσει στην ΕΕ, θα μπορούσε να χάσει μεταξύ 25-30 τοις εκατό του όγκου των εξαγωγών του, αλλά με τις τιμές του πετρελαίου 40 τοις εκατό υψηλότερο από τον προϋπολογισμό του, πιθανότατα δεν θα αρκετό για να κάνει μια μεγάλη διαφορά για το Ιράν ", δήλωσε ο αναλυτής Όλιβερ Jakob της Petromatrix.
"Για να έχει αντίκτυπο στο Ιράν, το εμπάργκο πετρελαίου θα πρέπει η αγορά να έχει πολύ χαμηλότερες τιμές πετρελαίου," είπε ο Γιάκομπ. "Αυτό που απαιτείται για να έχουν αντίκτυπο στο καθεστώς του Ιράν είναι να έχουν χάσει το ένα τρίτο έως το ήμισυ του όγκου των εξαγωγών και οι τιμές του πετρελαίου να έχουν πέσει στα $ 60."

Που αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις

Οι αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν ήδη ταξίδεψε στην Κίνα, η Νότια Κορέα και την Ιαπωνία για να πείσουν τους μεγαλύτερους πελάτες του Ιράν στην Ασία να μειώσουν τις αγορές τους. Στην Ευρώπη, οι πραγματικές μειώσεις θα πάρουν χρόνο.
«Μια προκαταρκτική συμφωνία που επιτεύχθει από τους διπλωμάτες θα μπορούσε να αποδυναμωθεί πριν καν υπογραφεί από τους υπουργούς. Αυτό είναι συνήθως ό, τι συμβαίνει στην ΕΕ σε όλους τους τομείς», δήλωσε ο Σαμ Ciszuk, αναλυτής στο Energy KBC.
Διπλωμάτες και οι έμποροι λένε ότι η περίοδος χάριτος που θα παρασχεθεί στις ευρωπαϊκές εταιρείες  θα τους δώσει χρόνο για να βρουν εναλλακτικές πηγές του αργού, και η διαδικασία θα είναι μακριά αλλά την ομαλή.
«Κάποιοι (μέλη της ΕΕ) λένε:« Βοηθήστε μας να βρούμε εναλλακτικούς προμηθευτές και να βρούμε έναν τρόπο για να διατηρήσουμε τις εκπτώσεις που έχουμε σήμερα », μία διπλωματική πηγή είπε.
Το πρόβλημα της αντικατάστασης των προμηθευτών στην Ευρώπη θα μπορούσε εν μέρει να λυθεί με τη βοήθεια της Σαουδικής Αραβίας. Ευρωπαίοι διπλωμάτες έχουν μιλήσει με την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας που δήλωσε ότι είναι έτοιμη να καλύψει το κενό της προσφοράς, αν και  υπάρχουν ανησυχίες για την ικανότητα να παράγει επιπλέον, η παραγωγιξή ικανότητα της Σαουδικής Αραβίας προσεγγίζει τα όριά της.
Αλλά δεν υπάρχει κανένας λόγος το Ριάντ να συμφωνήσει στην προμήθεια αργού με έκπτωση σε έναν αγοραστή, όπως η Ελλάδα, όπως οι έμποροι δηλώνουν. Πολλοί στην αγορά πετρελαίου έχουν ήδη τραβήξει το βύσμα για τις προμήθειες στην Ελλάδα, από το φόβο ότι η Αθήνα θα μπορούσε να χρεοκοπήσει.
Έλληνες αξιωματούχοι έχουν πει ότι οι εισαγωγές πετρελείου της χώρας τους  έως και 40 τοις εκατό  έρχονται από το Ιράν και θέλουν να συνεχίσει τη ροή χωρίς διακοπή και με τους ίδιους όρους χρηματοδότησης.
Τα Ιταλικά διυλιστήρια Saras δήλωσαν ότι έλαβαν περίπου το 10 τοις εκατό της πρώτης ύλης τους από την Ισλαμική Δημοκρατία το 2011.
«Η απαγόρευση των εξαγωγών του Ιράν θα μπορούσε να προκαλέσει έλλειψη σε αργό πετρέλαιο και να ασκήσει περαιτέρω πίεση στις ήδη υψηλές τιμές του πετρελαίου, συμπιέζοντας τα περιθώρια για όλα τα διυλιστήρια», δήλωσε ο Μάσιμο Vacca, επικεφαλής επενδυτικών σχέσεων των διυλιστηρίων Saras.

περισσότερα στο: reuters